Okastraat ja nipukad ehk Staabikaitse kontroll-läbilaske punktis

15.-16. jaanuaril toimus Plangu territooriumil Staabikaitserühma kontroll-läbilaskepunkti (KLP) õppus, mis sisaldas endas isikute ja sõidukite kinnipidamise ja läbiotsimise harjutamist ning KLP reaalset püstipanekut ning töös hoidmist. 

IMGP4510

Õppuse esimene faas oli sisustatud tubaste tegevustega ehk instruktori poolt tutvustati staabikaitsjatele õigusakte, mis käsitlevad kaitseliitlase õigusi isikute kontrollimise ja kinnipidamise osas. Kui teoreetiline õpe läbiotsimise ja kinnipidamise osas oli tehtud, asuti praktika juurde. Tõenäoliselt ei ole Plangu õppekeskuses nii palju inimesi ühe õhtuga varem läbi otsitud. Kui läbiotsimine oli juba selge, asuti kinnipidamise juurde, mis sisaldas ka „nipukate“ ehk plastikust kaablisideme kasutamist käte kokku sidumiseks. Kui esialgu lasid kinnipeetavad ennast üsna kergelt “nipukatega kinni tõmmata”, siis mida aeg edasi seda enam hakkas tekkima ka vastupanu kinnipeetavate poolt. Mingil hetkel meenutas õppeklass tüüpilist maadlustrenni – puudu oli vaid maadlusmatt ja vilega kohtunik.

Varajasteks öötundideks olid kõik kes vaja kinni seotud ja soovijad said enne magamaminekut käia ka õppehoone saunas leili võtmas. Õppustele ebaharilikult oli keskööks juba vaikus ning aeg-ajalt oli kuulda vaid staabikaitse norskamiskvarteti viisitõmbeid.

IMGP4576Hommikul peale äratust läks tegevus veelgi praktilisemaks. Kui eelmise päeva tegevus oli tubane, siis nüüd võeti laost välja relvad ja kuulivestid ning mindi koos täisvarustusega õue, kus prooviti kõik eelmisel päeval õpitu uuesti läbi. Täisvarustuses olles osutus kinnipidamine ja isiku ohutuks tegemine oluliselt keerukamaks. Eemalt vaadates võis lihtsalt tunduda, et eelmise päeva maadlustrenn oli siseruumidest liikunud lumisemasse keskkonda.

IMGP4538

 

Kui kõik võitlejad olid proovinud olla nii kinnipeetavad kui ka kinnipidajad, asuti õppima kontrollpunktis sõidukite läbiotsimist. Esmalt olid läbiotsitava sõiduki juhid leplikumat laadi, kuid mida aeg edasi seda rahulolematuks nad muutusid. Selgus, et väikese meeskonnaga sõidukite kinnipidamine ja läbiotsimine on üsna mitmetahuline ja keerukas, kuna erinevaid situatsioone võib tekkida üsna palju. Seda eriti siis, kui läbiotsitava sõiduki meeskond ei ole väga valmis kontrollpunkti meeskonnaga koostööd tegema.

 

IMGP4757Peale esmast sõidukite läbiotsimise õpet ja lõunasööki tutvustati kontrollpunkti rajamise põhitõdesid, misjärel sai selle kohe ka praktikas järgi proovida. Lume alt kaevati välja tühjad kütisemahutid ja okastraat, millest tunni ajaga valmistati Plangu territooriumil ajutine kontroll-läbilaskepunkt. Lisaks ehitati liivakottidest tummised kontrollpunkti meeskonna varjumispaigad. Samuti loodi traatside staabiga.

IMGP4827

 

Kui kontroll-läbikaskepunkt oli loodud, hakati harjutama kõike varasemalt õpitut kontrollpunkti reaalsetes tingimustes. Kontrollpunkti üritasid läbida lisaks tavapärastele sõbralikele üksustele nii veokitäis vastaste võitlejaid kui ka agressiivselt käituvaid „kindraleid“. Kõik staabikaitse võitlejad said omal nahal proovida, kui keeruline võib olla väikse meeskonnaga kontrollpunktis tegutseda, kui tekib ebastandardne olukord. Peale kontrollpunkti likvideerimist harjutati veel natuke taktikalist liikumist, misjärel sulatati relvad puhastusruumis üles, puhastati IMGP4913ära ja lahkuti alles peale kella 22.00, sidumisjäljed randmetel, kontrollitult kodudesse.

Indrek